13. listopadu je Mezinárodní den nevidomých. Myslíte na nevidomé a hůře vidící návštěvníky svého webu při tvorbě obsahu, psaní článků, a to nejen během adventu? Jak přístupné a čitelné pro ně vaše webové stránky jsou? Doplňte základní prvky usnadňující čitelnost.

Dnes už sice nevidomí a slabozrací používají pomůcky pro převod počítačového textu na Braillovo písmo či hlasový výstup, anebo speciální webový prohlížeč WebbIE, avšak některé části webu pomocná zařízení přečíst zatím nedokážou – obrázky, fotografie a přílohy v obrazové formě, například naskenované dokumenty.

Technologie usnadňující nevidomým pokročilou práci s fotografiemi jsou zatím „v plenkách“, ale vývojáři do světa pravidelně vypouštějí různé novinky, například foto aplikace umožňující fotografování nevidomým.

Jak umožnit nevidomým a hůře vidícím čtení celého webu i „prohlížení“ obrázků?

Doplňte k obrázkům alt tag

1) Zkontrolujte, zda jsou u všech obrázků a fotografií na webu správně vyplněné alternativní popisky – takzvaný alt tag. Co do něj napsat? Stručně popište, co na obrázku je.

2) Ověřte, zda máte všechny dokumenty – například PDF obsahující skeny textu – na webu vložené i v klasické textové podobě.

3) Je písmo vašeho webu dostatečně kontrastní? Nejlépe se čte černé písmo na bílém podkladě, pak černé písmo na žlutém podkladě (ale z ně mohou bolet oči), nejhůře pak bílé písmo na černém podkladě. A co velikost znaků, není potřeba na čtení vašeho webu lupa?

Malý bonus – s alt tagem si obrázky přečtou i roboty vyhledávačů

Ani roboty vyhledávačů nejsou dodnes schopny obsah fotografie „přečíst“ moc dobře. Avšak obrázky se správně vyplněnými alt tagy budou viditelnější i pro ně. A vy tak můžete získat pomyslné SEO body, možná lepší pozice ve výsledcích vyhledávání.

Pamatujte na nevidomé a slabozraké. Oslavte jejich mezinárodní den vyladěním svého webu.


Ukázat další obsahové tipy pro advent a Vánoce.

 

Marián Kábele
Autor: Marián KábeleWeb: http://www.obsahari.cz
Stratég obsahu
Tvořím obsahové audity a průzkumy konkurence, sestavuji strategie, analyzuji efektivitu obsahu. A také o něm bloguji.