Obsahový neboli content marketing. Před lety jej v Česku znalo a umělo využívat jen pár zasvěcenců, dnes je “obsahový marketing” hojně vyslovovanou frází. Jak vlastně funguje? A funguje vůbec? Není to jen nějaká další “nafouknutá bublina”? Obsahový marketing funguje, ale… o tom si přečtěte v článku.

Co je obsahový marketing?

Co je obsahový marketing, kdy a jak funguje či nefunguje, už pravděpodobně víte. Avšak možná si jeho přínos pro podnikání vykládáte ne úplně dobře. Proto vám nefunguje tak, jak by mohl. Anebo si třeba jen myslíte, že nefunguje, přitom ve skutečnosti funguje. Jen ne hned.

Jak přínos obsahového marketingu vnímám a využívám pro své projekty i klienty? Přečtěte si moji definici.

Obsahový marketing je cesta, jak díky dobře naplánovanému a pravidelnému publikování přínosného obsahu vy/budovat vztahy se svými zákazníky a získávat jejich důvěru, což zpravidla vede k větší ochotě zákazníků kupovat vaše produkty.

Obsahový kvíz

Pro lepší nastínění, co je obsahový marketing a jak funguje, přikládám stručný rozbor definice uvedené výše, pár příkladů i malý kvíz. Znáte správné odpovědi?

Obsahová otázka 1 - příprava

Chcete za 6 měsíců uběhnout 1/2maraton. Jak to uděláte?

1a) Za půl roku se obléknete do běžeckého a prostě zaběhnete 21,0975 km, bez tréninku, bez přípravy. Pohoda.

1b) Začnete co nejdříve trénovat, nejprve budete běhat 0,5 km, za týden kilák, za měsíc uběhnete 5 km, za tři měsíce desítku, měsíc před 1/2maratonem už zvládnete uběhnout i 20 km.

1) Dobře naplánované publikování

Přípravu, tvorbu, publikování i další kroky efektivní práce s obsahem dobře naplánujte, zkoušejte, trénujte. Vytvořte si nebo nechte sestavit obsahovou strategii.

Obsahová otázka 2 - pravidelnost

Otevíráte cukrárnu. Chcete, aby se o vašem novém podniku dozvěděli všichni z ulice. Napadlo vás, že sousedům představíte všechny své zákusky. Jak to uděláte?

2a) Pro každého souseda připravíte velkou krabici, do které zabalíte všech vašich 10 druhů zákusků. Roznesete je, sousedy zavalíte hromadou sladkostí.

2b) Každému sousedovi dvakrát týdně přinesete na ochutnání jen 1 zákusek. Během 5 týdnů postupně všichni z ulice budou znát celé vaše cukrářské portfolio.

2) Pravidelné publikování

Publikujte obsah v periodicitě, která příjemcům obsahu vyhovuje, aby nehrozilo, že na vás zapomenou. A aby nedošlo ani k tomu, že je budete nadměrným publikováním obsahu obtěžovat.

Obsahová otázka 3 - relevance

Provozujete cestovku a máte v nabídce zájezdy do 10 nových destinací se zaměřením pro rodiny s dětmi, dobrodružné cestovatele, seniory i mladé páry. Chcete zákazníkům představit nové zájezdy. Jak to uděláte?

3a) Pošlete celou nabídku všech nových zájezdů všem vašim zákazníkům. Připojíte k ní sadu 10 článků, v nichž popíšete tipy na aktivity s dětmi, sjezd divoké řeky na raftu i kurzy tance pro seniory. Co kdyby to třeba někoho zaujalo? Čím více příjemců, tím lépe.

3b) Zástupcům rodin s dětmi pošlete jen nabídku zájezdů s pohodlnými hotely připravenými na klientelu s dětmi a vodním parkem, dobrodruhům nabídnete pouze adrenalinové expedice, seniorům prozradíte tipy na klidná místa, která si jiní senioři zamilovali, a kde je nebude rušit dětské veselení. Mladým párům poradíte oblíbené romantické destinace s prázdnými plážemi.

3) Přínosný obsah

Publikujte články, videa, infografiky, podcasty, návody, ebooky a další obsahové formy v on-line i tištěné podobě - avšak jen takové, které jsou jejich příjemcům k užitku, pomáhají jim, neobtěžují. Podle typu a zaměření obsahu jej doručujte vhodným příjemcům.

Obsahová otázka 4 - rozhled na trhu

S kolegy jste otevřeli nový pneuservis. Potřebujete, aby se o vás všichni co nejdříve dozvěděli. Jak to uděláte?

4a) Necháte si vytvořit webové stránky a umístíte na ně článek na téma, jak správně vybrat nové pneumatiky. Budete doufat, že si článek potenciální zákazníci přečtou a pak přijedou využít vašich služeb.

4b) Necháte si vytvořit webové stránky. Ale ještě předtím si uděláte průzkum lokálního trhu, během něhož zjistíte, že i majitelé dalších pneuservisů provozují webové stránky. I oni mají na webu článek na téma, jak správně vybrat nové pneumatiky. Vytvoříte si podobný článek, ale navíc připravíte ještě další témata - jak správně nahustit pneumatiky a ušetřit tak za benzín, kdy nejlépe přezouvat zimní pneu na letní a naopak. K tomu budete pravidelně publikovat testy nových modelů pneumatik. Veškerý obsah budete šířit dál i jinými obsahovými kanály.

4) Publikování obsahu

Myslete na to, že “jen” publikovat obsah nestačí. Součástí efektivního obsahového marketingu je strategická příprava, průzkum trhu, ale rovněž i propagace obsahu a jeho analytika, měření efektivity.

Stovky obsahových otázek. Tisíce odpovědí

Obsahových otázek a odpovědí bychom sepsat mnohem více. A také vymyslet jiné příklady, kvíz sestavit úplně jinak. Anebo místo něj do tohoto článku zakomponovat něco jiného. A právě v tom je obsahový marketing skvělý. Může mít mnoho podob. Záleží jen na vás.

Mohli bychom obsahový marketing rozebírat do aleluja. Jenže na to asi nemáte čas. Ani my. Raději totiž obsahový marketing využíváme v praxi než abychom o něm jen básnili.

Které odpovědi jsou správné? Záleží na situaci

Myslím, že ideální odpovědi znáte. 1b, 2b, 3b, 4b. Avšak záleží, čeho chcete obsahovým marketingem vlastně dosáhnout. Každé podnikání je jiné, zákazníci jsou odlišní, mají různé potřeby. Pokud se vám podaří je dobře vnímat a pochopit, díky obsahovému marketingu si časem získáte jejich důvěru. Pravděpodobně pak budou ochotnější nakupovat vaše výrobky či služby.

Aby vám to šlo co nejlépe, založili jsme tento obsahový blog Obsahář. Čtěte, využijte tipy a rady ve svém podnikání.

Tak zase za pár dní. Na čtenou!

Marián Kábele
Autor: Marián KábeleWeb: https://mariankabele.cz/
Stratég obsahu, fotograf a copywriter
Tvořím obsahové audity a průzkumy konkurence, sestavuji strategie, analyzuji efektivitu obsahu. A také o něm bloguji. Kromě toho fotím a píšu.